LA DESCRIPCIÓ
ELS ADVERBIS
Ho vam fer ___ un moment.
Sembla estrany que tota aquesta obra hagi estat feta ___ una sola persona.
___ pa no en té mai prou.
Crida ____ el teu gos.
Ho ha dit ___tota la seva mala idea Aquí tenim el terme ___designar aquesta figura. Només penso ___la gana que tinc. Estic ___relació ___ una persona que et podrà resoldre el problema. Ens han de tenir la feina feta ___ el dia 9 de setembre. Han arribat dos paquets embolicats i un ___ desembolicat. Passeu ___ la vora del riu i hi arribareu. Anau ___ compte amb tot el que feu, no fos cas que us féssiu mal. Jo sempre treball ___ col·laboració ___ algun altre lingüista. ___ seu despatx se sent molta olor ___ menjar. Els mots aguts acabats ___vocal s'accentuen. Dóna el llibre___ la professora. Ho van agafar ___necessitat. La casa tenia unes persianes vermelles i unes ___verdes. Cada dia vénen ___taxi. No em veig ____cor d’explicar-li-ho. He convidat ___tots els meus amics. Sempre ha volgut estudiar una carrera diferent ___la que ha
Els pronoms personals
PASSOS PER FER UNA BIOGRAFIA
Què és una biografia?
La biografia és la historia d'una vida . Relata els esdeveniments d'una persona des del seu naixement anècdotes,records,treballs i moments més importants al llarg de la seva vida.
Com ho hem de fer?
1. Buscar el nom i cognoms complets.
2. Data i lloc de naixement ,especificant la localitat.
3. .Parlar de la seva infantesa i joventut : si va ser feliç, desgraciat , on va estudiar, si va canviar de ciutat, anècdotes...
4. Parlar de la seva familia i del tipus de classe social.(pobre,ric)
5.Parlar del seus amors, si es va casar ,si va tenir fill/es, si es va separar , de la seva familia.
6.Parlar del seu treball.
7.Escriure per què el personatge és famós.
8.Premis que li han donat.
9.Viatges.
10. Data i lloc de la mort
S’ha d’ escriure a ordenador o bé amb molt bona lletra i una bona presentació.Es pot afegir alguna imatge per il·lustrar la biografia.
Són l'eina que utilitzem per fer que un text sigui comprensible i per transmetre al lector els diferents matisos que tindria el mateix text en llengua oral.
DESPRÉS D'AQUEST SIGNES DE PUNTUACIÓ
, LA PARAULA SEGÜENT VA AMB MAJÚSCULA.
.
,
;
Pausa mitjana que separa oracions de sentit complet connectades semànticament entre si. Indica que l'oració que segueix afegeix una matisació o informació nova.
Practiquem els signes de puntuació
signes_puntuació
ORTOGRAFIA REPÀS
PAUTES:
EXEMPLE:
ARA ANEM A DESCRIURE NOSALTRES:
ELS ADVERBIS
PREPOSICIONS.
Completau les frases següents, si cal, amb una de les preposicions a, de, en, amb, per o per a. Fes les contraccions que calguin.Ho vam fer ___ un moment.
Sembla estrany que tota aquesta obra hagi estat feta ___ una sola persona.
___ pa no en té mai prou.
Crida ____ el teu gos.
Ho ha dit ___tota la seva mala idea Aquí tenim el terme ___designar aquesta figura. Només penso ___la gana que tinc. Estic ___relació ___ una persona que et podrà resoldre el problema. Ens han de tenir la feina feta ___ el dia 9 de setembre. Han arribat dos paquets embolicats i un ___ desembolicat. Passeu ___ la vora del riu i hi arribareu. Anau ___ compte amb tot el que feu, no fos cas que us féssiu mal. Jo sempre treball ___ col·laboració ___ algun altre lingüista. ___ seu despatx se sent molta olor ___ menjar. Els mots aguts acabats ___vocal s'accentuen. Dóna el llibre___ la professora. Ho van agafar ___necessitat. La casa tenia unes persianes vermelles i unes ___verdes. Cada dia vénen ___taxi. No em veig ____cor d’explicar-li-ho. He convidat ___tots els meus amics. Sempre ha volgut estudiar una carrera diferent ___la que ha
Els pronoms personals
PASSOS PER FER UNA BIOGRAFIA
Què és una biografia?
La biografia és la historia d'una vida . Relata els esdeveniments d'una persona des del seu naixement anècdotes,records,treballs i moments més importants al llarg de la seva vida.
Com ho hem de fer?
1. Buscar el nom i cognoms complets.
2. Data i lloc de naixement ,especificant la localitat.
3. .Parlar de la seva infantesa i joventut : si va ser feliç, desgraciat , on va estudiar, si va canviar de ciutat, anècdotes...
4. Parlar de la seva familia i del tipus de classe social.(pobre,ric)
5.Parlar del seus amors, si es va casar ,si va tenir fill/es, si es va separar , de la seva familia.
6.Parlar del seu treball.
7.Escriure per què el personatge és famós.
8.Premis que li han donat.
9.Viatges.
10. Data i lloc de la mort
S’ha d’ escriure a ordenador o bé amb molt bona lletra i una bona presentació.Es pot afegir alguna imatge per il·lustrar la biografia.
QUE SÓN ELS SIGNES DE PUNTUACIÓ?
Són l'eina que utilitzem per fer que un text sigui comprensible i per transmetre al lector els diferents matisos que tindria el mateix text en llengua oral.
QUINS SÓN?
L'interrogant
?
Signe que assenyalen una entonació interrogativa o exclamativa.?
l'admiració
!
Signe que assenyalen una exclamativa.
...
tres punts
tres punts
Els punts suspensius
Indiquen una suspensió de l'oració o, entre claudatrors, l'omissió d'un fragment en una citació textual.
.
un punt
un punt
El punt
Pausa forta que indica que la frase té un significat complet i gramaticalment independent.DESPRÉS D'AQUEST SIGNES DE PUNTUACIÓ
, LA PARAULA SEGÜENT VA AMB MAJÚSCULA.
.
punt i seguit
punt i seguit
El punt seguit
El punt i seguit indica una pausa llarga i separa oracions quan continuem parlant d’una mateixa idea. Després del punt i seguit continuem escrivint a la mateixa línia.
.
punt i a part
El punt a part
El punt i a part indica una pausa llarga i separa idees diferents. Després de punt i a part escrivim en un paràgraf nou.
,
coma
La coma
Pausa breu que sovint es reflecteix oralment en l'entonació i,
Separar els elements d’una enumeració. (1,2,3,4...)
Introduir un aclariment.
Separar de la resta de l’oració el nom de la persona a qui ens adrecem.
Enllaçar oracions.
Introduir un aclariment.
Separar de la resta de l’oració el nom de la persona a qui ens adrecem.
Enllaçar oracions.
;
punt i coma
El punt i la comaPausa mitjana que separa oracions de sentit complet connectades semànticament entre si. Indica que l'oració que segueix afegeix una matisació o informació nova.
Practiquem els signes de puntuació
signes_puntuació
ORTOGRAFIA REPÀS
.cat/primaria/muds/catala/ortografia
ELS DETERMINATS
/jocs-interactius-de-determinants/
https://blocs.xtec.cat/ceipsantmarticm/2010/10/23/els-determinants/comment-page-1/
INTRODUCCIÓ ALS SIGNES DE PUNTUACIÓ
ELS DETERMINATS
/jocs-interactius-de-determinants/
https://blocs.xtec.cat/ceipsantmarticm/2010/10/23/els-determinants/comment-page-1/
INTRODUCCIÓ ALS SIGNES DE PUNTUACIÓ
Tan important
com saber quan una paraula s’escriu amb b o v, per exemple, és saber escriure
els signes de puntuació on el sentit de la frase ho demana. Sense ells podria
resultar dubtós el significat de les
oracions.
Són molt importants:
·
per saber interpretar el que llegim .
·
perquè entenguin els nostres missatges.
“ En Joan comprarà cadires un
armari taules un llit pensa que anirà a la platja quan acabi vol
refrescar-se “
A veure si noteu les diferències en els
significats !!!!!!!
Anna, ja ha arribat. / Anna ja ha arribat.
Anem corrent o no menjarem xocolata /
Anem corrent o no, menjarem xocolata.
Els signes de puntuació més utilitzats són aquests:
Coma ,
Punt . Dièresi ¨
Dos punts : Signe d’interrogació ? Guionet -
P. suspensius ...
Cometes "
"
Punt i coma ;
Signe d‘admiració ! guió -
Parèntesis ( )
Significat dels signes de puntuació:
La coma indica una pausa menor. Es posa en els
casos següents:
* Per
a separar elements (mots, frases, etc.) d'una enumeració, fora que hi hagi les
conjuncions i, o o ni.
Les aules no disposen d'ordinadors, projectors ni pantalles.
Les aules no disposen d'ordinadors, projectors ni pantalles.
*
Quan parlem a algú
Maria, vine. Has
vist, Joan, que polit que és?
* Entre la part entera i la part decimal en les
xifres.
Aquest any hem guanyat més
de 7.190.938,43 euros.
No es posa entre subjecte i verb ni entre verb i
complements.
************************************+
La coma pot fer una pausa : No esperi
/ No, esperi .
Pot reduir els teus diners : 23 , 5 / 2 ,
35 .
Canvia una opinió: No volem jugar.
/ No, volem jugar .
Pot salvar o condemnar : No
tingui pietat / No ,
tingui pietat .
El punt indica una pausa major. Es posa en els
casos següents:
·
Punt i seguit: Al final d'una frase amb sentit complet.
·
Punt i a
part : Per passar a un altre paràgraf.
·
Punt
final : Quan acabem un escrit.
* Entre les hores i els minuts en les
indicacions horàries.
La
reunió serà a les 17.30 h a l'aula.
No es posa punt en les xifres que indiquen anys o
en les pàgines.
L'any 2000 és l'últim del segle XX.
Consulteu la pàgina 1253 de la enciclopèdia..
Consulteu la pàgina 1253 de la enciclopèdia..
El punt i coma indica una pausa
més llarga que la de la coma i menys que la del punt . Es posa :
·
Quan hi
ha comes i s'ha de fer una separació més important, però que no arriba a punt.
Els dos punts
es posen en els casos següents:
·
Quan vas
a fer una enumeració :
Hi ha els ingredients següents:
ametlles, xocolata, mantega...
·
Per dir
algo exacte:
La meva mare n’ha dit : No mengis més pastís que
rebentaràs.
Punts suspensius :
-
Una
llista o enumeració sense acabar
Havia
de tot: lleons, tigres, girafes, lleopards ....
-
Quan es
deixen oracions sense acabar:
Si
estudiessis més ... / No sé ...
tal vegada vindrà ......
Signe d'interrogació
El signe d'interrogació indica
pregunta. Es posa només al final –i sense repetir-lo–, fora de casos
especials en què sigui necessari el signe d'interrogació inicial per l'extensió
de la frase i l'absència d'indicadors d'interrogació.
Què vols que et digui?
No s'ha de
posar punt després d'un
signe d'interrogació.
No s'ha de deixar espai entre la paraula i el signe d'interrogació. |
Signe d'admiració
El signe d'admiració indica admiració o
exclamació. Es posa només al final –i sense repetir-lo.
Que gran que t'has fet!
No
s'ha de posar punt
després d'un signe d'admiració.
No s'ha de deixar espai entre la paraula i el signe d'admiració. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada